۱۳۹۲ خرداد ۴, شنبه

بازتاب بين المللي حذف رفسنجاني: مهر پايان بر توهم صندوق رأي درايران

نگراني مقامات
 از تكرار اعتراضات ضد حكومتي
نيويورك تايمز: مهر پاياني بر توهم تغيير ازطريق صندوقهاي رأي
نيويورك تايمز نوشت: مفسران و تحليلگران گفتند، حذف رفسنجاني و رحيم مشايي، خار ديگري در پهلوي طيف خامنه اي و ممكن است حاكي از بازتابهاي حتي بزرگتري باشد. رد صلاحيت رفسنجاني،  مهر پاياني بر توهم آنهايي گذاشت كه براي ايجاد تغيير از طريق صندوقهاي راي، به جاي اعتراضات خياباني، چشم دوخته بودند.
يك معلم 27 ساله گفت، ”مي گويند كه اين نظام فرزندان خود را مي‌خورد، اما در مورد رفسنجاني، پدر خود را خورده است”.
نيويورك تايمز 1خرداد1392
گاردين: سركوب عمومي در بحبوحه نگراني رژيم از تكرار اعتراضات ضد حكومتي
در همين حال روزنامه گاردين چاپ لندن گزارش داد درحالي‌ كه انتخابات نزديك مي‌شود، رژيم ايران دست به سركوب عمومي مخالفان قبل از انتخابات رياست‌جمهوري ماه آينده زده  است و عده اي را نيز در رابطه با انتخابات احضار كرد. زندانيان سياسي در برخي از بدنام‌ترين زندانهاي ايران، از حق آزادي به قيد ضمانت منع شده، و برخي از آنها، به سلولهاي انفرادي منتقل شده‌اند. مدافعان حقوق‌بشر در ايران، كه به شرط ناشناس ماندن صحبت مي‌كردند، گفتند در بحبوحه نگراني مقامات از تكرار اعتراضات ضد حكومتي، كه به‌دنبال انتخابات 2009 به وقوع پيوست، سركوب توسط حكومت در آستانه انتخابات 14ژوئن شدت يافته است. 
گاردين 1خرداد1392
آسو شيتدپرس:گذار سياسي احمدي نژاد از يك فرد دروني رژيم به يك طرد شده سياسي و فردي بيروني با پتانسيل مخرب شروع شده است
آسوشيتدپرس در گزارشي از تهران نوشت: احمدي‌نژاد كه در حكومت آخوندها از ”فرزند محبوب ”به ”طرد شده سياسي ” تنزل پيدا كرده، روز چهارشنبه عهد كرد هر آن‌چه كه از قدرت سياسي در وي باقي مانده را به‌كار گيرد تا حكم شوراي نگهبان را به چالش بكشد. شانس موفقيت وي خيلي كم است. ولي خودداري وي از پذيرش قضاوت روحانيون حاكم علامت اين است كه گذار سياسي وي از يك فرد دروني كه با رهبري در تضاد است، به يك فرد بيروني با پتانسيل مخرب بودن شروع شده است. آن‌چه كه محتمل‌تر است اين است كه احمدي‌نژاد تلاش كند خود آغازگر يك جنبش سياسي به‌عنوان صداي مخالف در كشوري با مسائل متعدد، منجمله اقتصاد در حال فلج شدن باشد. 

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر