۱۳۹۲ اردیبهشت ۲۱, شنبه


چه سرنوشتی در انتظار هاشمی رفسنجانی است؟

رادیو آلمان: هاشمی رفسنجانی مشروط بودن آمدن خود به نظر مساعد و یا دست‌کم عدم مخالفت آیت‌الله خامنه‌ای را در روزهای گذشته چند بار تکرار کرده بود.
محمد خاتمی رئیس جمهور پیشین نیز ۱۷ اردیبهشت گفت: «خوشحال شدم وقتی دیروز جناب آقای هاشمی گفتند که حاضرند بیایند، البته در صورتی که رهبری مخالف نباشند. درست است اگر رهبری نخواهند، هر کس که بخواهد بیاید مشکل ایجاد می‌شود و من می‌گویم چرا رهبر معظم مخالف باشند؟!»
برخی از ناظران معتقدند با توجه به محدودیت‌هایی که از سال ۸۸ با موافقت یا به دستور خامنه‌ای برای رفسنجانی ایجاد شده پذیرش نامزدی او در انتخابات می‌تواند به عقب‌نشینی رهبر جمهوری اسلامی در برابر منتقدان تعبیر شود.
با این همه برخی از تحلیل‌گران نیز معتقدند باز گذاشتن راه ورود هاشمی رفسنجانی به انتخابات می‌تواند با زمینه‌چینی شکست او در رقابت‌ها و کنار گذاشتنش برای همیشه همراه باشد. این خطری است که دست‌کم محمد خاتمی احساس کرد و ظاهرا به همین دلیل از حضور در انتخابات خودداری کرد.
خاتمی روز پنج‌شنبه، ۱۹ اردیبهشت در جمع دانشجویانی که خواستار حضور او در انتخابات شده بودند گفت: «من مطمئن هستم که نمی‌خواهند ما بیاییم. تازه اگر از این مرحله هم بگذریم حق نداریم بیش از آن چه می‌خواهند رأی بیاوریم!
صادق زیباکلام، تحلیلگر سیاسی و استاد دانشگاه نیز هفته گذشته ضمن تاکید بر حمایت اصلاح‌طلبان از هاشمی رفسنجانی پیش‌بینی کرد "به محض اینکه هاشمی اعلام کند قصد حضور در رقابت‌های انتخاباتی را دارد تمام زرادخانه اصول‌گرایان علیه او شروع به فعالیت می‌کند".
زیباکلام می‌گوید: «‌اصول گرایان می‌دانند به راحتی می‌شود امکان هرگونه تحرکی را از خاتمی و یا سایر کاندیداهای اصلاح‌طلب گرفت ولی مهار هاشمی بسیار مشکل است و به همین جهت تمام تلاش خود را به کار می‌گیرند تا مانع پیروزی او در انتخابات شوند.»

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر